آزادی

آزادی

فرهنگی - اجتماعی - سیاسی
آزادی

آزادی

فرهنگی - اجتماعی - سیاسی

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا: از مدارس تا باشگاه همجنس بازان +عکس و فیلم

تیراندازی در آمریکا

آزادی خرید و فروش سلاح در آمریکا موجب شده تا هزاران نفر، از نوزاد و نوجوان گرفته تا سربازان تازه‌برگشته از جنگ، در این کشور هر سال قربانی خشونت مسلحانه شوند.   آمریکا در آمار خشونت با سلاح گرم در میان کشورهای دنیا به اعتراف حتی رؤسای‌جمهور این کشور[۱] بی‌رقیب است[۲]. این معضل تا جایی بزرگ است که منابع مختلفی در آمریکا روزبه‌روز و بلکه لحظه به لحظه آمارهای خود درباره آن را بروزرسانی می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آمار بالای جرم و جنایت مسلحانه در آمریکا، خود، نتیجه آمار عجیب و غریب دیگری است[۳]: چنان‌که مشرق پیش‌تر مفصلاً توضیح داده است، شهروندان آمریکایی که کم‌تر از ۵ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، چیزی حدود ۵۰ درصد از سلاح‌های خصوصی جهان را در مالکیت خود دارند[۴].

آزادی مردم و حتی نوجوانان آمریکایی در دست‌رسی به سلاح‌های خطرناک موجب شده تا هر سال صدها مورد کشتار دسته‌جمعی در این کشور رخ دهد

هم‌چنین تعداد سلاح‌های خصوصی در آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما رکورد جدیدی را ثبت کرد و از تعداد مردم آمریکا بیش‌تر شد. در حال حاضر و به طور متوسط، به ازای هر یک شهروند آمریکایی، بیش از یک سلاح وجود دارد. همین مسئله موجب ناامنی در جامعه آمریکا و وقوع کشتارهای جمعی توسط افرادی شده است که یا با اهداف ایدئولوژیک و یا به دلیل مشکلات روانی، گاه به زندگی ده‌ها نفر در عرض چند ساعت پایان می‌دهند. گزارش پیش رو به بیان برخی از آمارهای تعجب‌برانگیز از معضل خشونت با سلاح گرم در آمریکا  به خصوص طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ می‌پردازد.

مرگ‌بارترین تیراندازی‌های سال‌های اخیر در آمریکا

آمار سال ۲۰۱۷ تا ابتدای نگارش این گزارش

بنا به آمار پایگاه «آرشیو خشونت مسلحانه[۵]» در حالی که حدود ۴ ماه و نیم از سال ۲۰۱۷ میلادی می‌گذرد، در ۱۷,۱۸۲ مورد تیراندازی با سلاح گرم (بیش از ۱۲۷ مورد هر روز) در این مدت، ۴,۲۹۷ نفر کشته (حدود ۳۲ نفر در هر روز) و ۸,۲۷۲ نفر مجروح (بیش از ۶۱ نفر در هر روز) شده‌اند. از جمله این افراد، ۱۷۵ کودک یازده ساله یا کوچک‌تر و ۸۸۰ نوجوان بین دوازده تا هفده ساله (زیر سن قانونی) بوده‌اند[۶]. هم‌چنین ۹۴ مورد «تیراندازی جمعی[۷]» (تیراندازی با چهار یا بیش‌تر کشته یا زخمی، بدون احتساب ضارب) در سال ۲۰۱۷ رخ داده است.

برخی دیگر از آمارهای جالب توجه درباره سال ۲۰۱۷ عبارتند از وقوع ۷۲۸ مورد حمله مسلحانه به منازل (بیش از ۵ مورد در هر روز) و ۶۰۷ مورد استفاده تدافعی از سلاح‌های گرم (بیش از ۴ مورد در هر روز). آماری که شاید از بقیه عجیب‌تر باشد، وقوع ۵۹۴ مورد «شلیک ناخواسته» اسلحه (بیش از ۴ مورد در هر روز) در همین مدت در آمریکاست.

هم‌چنین خشونت با سلاح گرم و با دخالت پلیس آمریکا یکی از آمارهای انکارناپذیر در این‌باره است. تنها در سال ۲۰۱۷، بر اثر تیراندازی‌هایی که افسران پلیس آمریکا در آن‌ها دخالت داشته‌اند، ۷۷ افسر پلیس و ۶۱۳ شهروند دیگر هدف تیراندازی قرار گرفته یا جان خود را از دست داده‌اند.

باید توجه داشت که این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است. به عنوان مثال، در حالی که در ابتدای نگارش این گزارش، تعداد موارد تیراندازی ۱۷,۱۸۲ مورد و تعداد کشته‌ها بر اثر این حوادث ۴,۲۹۷ نفر بود، این آمار اکنون که این گزارش به نیمه خود رسیده، به ترتیب به ۱۷,۳۸۲ مورد و ۴,۳۳۹ نفر افزایش پیدا کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.