آزادی

آزادی

فرهنگی - اجتماعی - سیاسی
آزادی

آزادی

فرهنگی - اجتماعی - سیاسی

چرا ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد

macron

لوپن در متقاعد کردن «آرای مردد» اصلا عملکرد خوبی نداشت و نتیجه آن را هم در شب نهایی انتخابات دید.  انتخابات فرانسه با رسیدن به دور دوم و رقابت نه چندان سرسختانه بین «امانوئل ماکرون» نامزد طیف میانه‌رو و «مارین لوپن» نامزد حزب جبهه ملی به پایان رسید و ماکرون عملا توانست که با کسب ۶۶ درصد آرا در مقابل ۳۴ درصد، به عنوان رییس جمهور جدید فرانسه به کاخ الیزه راه یابد. اما چیزی که در این میان مهم است، این است که چه عواملی موجب پیروزی این سیاستمدار ۳۹ ساله شد. گزارش حاضر، به بررسی عوامل و جزییات دخیل و تحلیل داده‌های مربوطه می‌پردازد.

نتیجه نهایی انتخابات فرانسه

امانوئل ماکرون نامزد طیف میانه‌روی فرانسه در حالی موفق به شکست مارین لوپن پوپولیست و ملی‌گرا شد که قاطبه مسلم کارشناسان نظرسنجی و تحلیلگران سیاسی، نظر به این داشتند که وی با اختلاف دست کم ۲۰ درصدی موفق به پیروزی خواهد شد. نکته قابل توجه این است که رقیب وی تنها موفق به کسب رای قاطع فقط ۲ شهرستان (کاله و اِنه) از ۱۰۷ شهرستان فرانسه شد. حتی بخش‌های شمال شرقی فرانسه و کرانه مدیترانه که در دور اول رای خود را به سبد لوپن ریخته بودند، در دور دوم به ماکرون رای دادند. بهترین عملکرد ماکرون در پاریس بوده؛ جایی که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر به او رای دادند.

نقشه سهم جغرافیایی رای ماکرون و لوپن

بیشتر از یک چهارم مردم فرانسه از شرکت در دور دوم انتخابات امتناع ورزیدند. این موضوع به همان آمارهایی اشاره دارد که مدعی بود غالب حامیان «فرانسوا فیون» محافظه‌کار و «ژان لوک ملانشون» چپ افراطی، ترجیح خواهند داد که در خانه بمانند و رای ندهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.